Weer baie gedoen hierdie week - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Iris Lucassen - WaarBenJij.nu Weer baie gedoen hierdie week - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Iris Lucassen - WaarBenJij.nu

Weer baie gedoen hierdie week

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

21 April 2013 | Zuid-Afrika, Genadendal

Genadendal, Zuid-Afrika, zondag 21 april 2013

En daar is weer een verhaaltje! Weer een supersnelle week voorbij, soms zou ik willen dat de tijd even stil kon staan.. Over iets meer dan zeven weken ben ik namelijk al weer thuis en dat is een heel gek idee!
Afgelopen week was een leuke stageweek, waarin ik weer veel gedaan heb. Natuurlijk elke dag met mijn kinderen gelezen en ik heb een laatste observatie gedaan bij mijn supervisor in de klas. Dit was een ontzettend leuke leesles: door zijn enthousiasme werden de kinderen enthousiast en ik ook. Leuk om de kinderen waarmee ik lees in de groep te zien en het zijn werkelijk fantastische toneelspelers: bij koorlezen doen ze gewoon mee en lijkt het net alsof ze de tekst meelezen. Als ze vervolgens een vraag krijgen of in kleinere groepjes iets moeten lezen, kruipen ze in zichzelf of doen ze mee met hun sterker lezende buurman of buurvrouw.

Vrijdagochtend hadden we presentaties voor de begeleider vanuit de HAN; Karin Benjamin. Het ging vlot en iedereen heeft wat over hun project verteld. Leuk om nog meer te weten te komen over andere projecten en hierdoor ben ik nog benieuwder geworden; binnenkort ga ik bijvoorbeeld een dagdeel met de fysiotherapiestudenten mee om te zien wat zij doen.
Voordat we die presentaties gingen doen, hadden wij (Daphne, Anouk en ik) een afspraak bij het schoolhoofd om over onze sponsoring te praten. We hebben nog nooit iemand zo zien stralen; hij was stomverbaasd dat wij allebei de projecten kunnen financieren en ging meteen bellen om het een en ander te regelen. Het is fijn om mensen zo blij te kunnen maken, en dus ook dankzij jullie! Zodra de spullen op school arriveren en gemonteerd worden, gaan we flink wat foto’s maken zodat we dit met jullie kunnen delen.

Vrijdagmiddag ben ik met vier andere studenten naar Kaapstad gereden, om vlak voor zonsondergang Lions Head te beklimmen en om zaterdag naar Robbeneiland te gaan. Lions Head was best een zware wandeling, maar het uitzicht daarna was prachtig; zie foto’s.
Van Robbeneiland had ik meer verwacht. De rondleiding viel ons een beetje tegen, maar we zijn erg blij dat we er geweest zijn. Het is toch een belangrijk stukje geschiedenis van Zuid-Afrika en het was bijzonder om te zien hoe klein die cellen zijn en om van een ex-gevangene te horen hoe een dag in die gevangenis eruit zag. Dat gedeelte van de rondleiding was dus wel geslaagd.

Toen we weer terug richting Genadendal gingen, zijn we voordat we naar huis gingen naar een Trash2Treasure festival geweest, wat in Greyton was. Een van de studenten uit onze groep speelde een rol in de organisatie van dit festival dus wij vonden het belangrijk om even langs te gaan bij dit deel van haar project. Het festival was bijna afgelopen, maar er was een lekker kampvuurtje en er waren live bandjes, erg leuk om even geweest te zijn.

Komende dinsdag is het boekendag, waar de school iets mee wil doen. Daarom vroegen ze ons om ideeën, die wij natuurlijk wel hadden. Komende dinsdag komt er dus voor de hogere klassen een voorleeswedstrijd en voor de lagere klassen een tekenwedstrijd, zij gaan een omslag van een boek ontwerpen. Ik ben benieuwd hoe dit uit gaat pakken, vooral omdat wij het niet echt kunnen leiden ivm ons Afrikaans. Ons Afrikaans is namelijk wel goed genoeg om met kinderen in kleine groepjes te werken, maar om voor 4-6 groepen tegelijk te spreken en hen erbij te houden, lijkt ons een beetje lastig. Daarom laten wij onze ideeën horen en sturen wij de leerkrachten eigenlijk een beetje in hoe ze dit het beste aan kunnen pakken en waar ze op kunnen letten tijdens het begeleiden van de kinderen, wat dan ook een beetje een speciale taak is.

Vanavond gaan we met een klein groepje lekker uit eten in Greyton, dorpje verderop, en morgen gaan we weer van start; ik heb er weer zin in!
Verder hoop ik dat het weer even blijft zoals het vandaag is, lekker zonnig. Afgelopen week hebben we weer veel regen gehad en als de zon zich niet laat zien is het echt heel koud: we dragen dan zelfs handschoenen en we merken dus echt dat de winter er aan komt...

Liefs Iris

  • 21 April 2013 - 19:46

    Inge:

    Super leuk van die boekendag! Ik ben benieuwd hoe het uitpakt.

    xxx

    ps: pff handschoenen - aansteller ;):P

  • 21 April 2013 - 19:48

    Papa En Mama:

    Hoi iris mooi verhaal genieten ervan om dit te lezen Succes met alle werkzaamheden deze week!

  • 21 April 2013 - 20:31

    K29:

    Je hebt weer hard gewerkt de afgelopen week, dat is wel duidelijk en wat fijn dat jullie sponsering zo enthousiast wordt ontvangen door het schoolhoofd. Wederom hele mooie foto's Iris. We wachten tegenwoordig elke zondag op een verhaal van jou en zijn weer benieuwd naar het volgende. Succes weer de komende week.

    Liefs K29.

  • 22 April 2013 - 10:50

    Ilse:

    Prachtige foto's en een mooi verhaal!

    Liefs x

  • 22 April 2013 - 13:14

    Janne:

    Wat mooi dat jullie de directeur zo blij hebben gemaakt met jullie sponsoring, goed bezig! Had de foto's al bekeken, en Lions Head zag er echt dik spectaculair uit. Daar wil ik ook nog een keer naartoe! Al wil ik de hele wereld nog zien als ik naar mn lijstje kijk haha. Eerst maar eens afstuderen :(
    Kom je echt over zeven weken al terug? Dat is snel! Alhoewel. Dan moet ik mn SCB3 inleveren, en de tijd gaat altijd heel snel (als je het leuk hebt of een deadline hebt haha!).

    Geniet er maar extra hard van, voor je het weet zit je weer verplicht biertjes te drinken met ons op solar of in de pub!
    Liefsss

  • 23 April 2013 - 11:49

    Leonie:

    Wow de tijd vliegt echt voorbij! Nog maar 7 weken!
    Super toffe foto's bij dit verslag. :) Fijn dat je tripje naar Kaapstad geslaagd was!

    Ben benieuwd naar de foto's en verhalen die nog komen gaan. Jullie zijn super goed bezig daar!
    Geniet van je laatste 7 weken!
    Lieeeefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Actief sinds 24 Dec. 2012
Verslag gelezen: 427
Totaal aantal bezoekers 15643

Voorgaande reizen:

07 Februari 2013 - 12 Juni 2013

Op naar Zuid Afrika!

Landen bezocht: