Die tyd gaan baie vinnig! - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Iris Lucassen - WaarBenJij.nu Die tyd gaan baie vinnig! - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Iris Lucassen - WaarBenJij.nu

Die tyd gaan baie vinnig!

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

02 Mei 2013 | Zuid-Afrika, Genadendal

Genadendal, Zuid-Afrika, 2 mei 2013

De tijd gaat te snel en er is nog zoveel te doen… Ineens is er weer anderhalve week voorbij en komt mijn reis naar huis gevaarlijk dichtbij.

De boekendag vorige week was zeer geslaagd. De voorleeswedstrijd was heel leuk, het was een fijne afwisseling om ook eens met kinderen te werken die juist wel heel goed kunnen lezen. Om de rest van de groep erbij te betrekken hebben we de klasgenoten van deze ‘sterlesers’ gevraagd iets positiefs over het voorlezen te zeggen, waarbij bleek dat ze dit erg lastig vinden. Communicatie tussen leerlingen gaat vaak door te roepen en te slaan, niet bepaald positief dus.
Onze supervisor vond het een super dag, hij was erg blij met onze input en dat is fijne feedback.
Na twee dagen (maandag en dinsdag) bezig te zijn geweest met de boekendag, hadden we er weer ontzettend veel zin in om weer met onze ‘eigen’ leerlingen te gaan werken. Soms lijkt het werk dat we doen een beetje in een sleur te komen, vooral als we even geen vooruitgang zien. Maar vooruitgang is er en de meeste kinderen vinden het leuk om met ons mee te gaan.

Afgelopen weekend was weer een fijn weekend vol nieuwe ervaringen. Yes, yes, yes: ik heb gefietst! Elke keer als ik een fiets zie mis ik mijn eigen fiets stiekem wel en afgelopen vrijdag was het dan zo ver: een wijntour per fiets. Tijdens het fietsen had ik momenten waarop ik het geweldig leuk vond (platte stukken en berg af), maar er waren ook stukken waarop het fietsen een hel was (berg op). De snelweg naar de wijnboerderijen waar we langs fietsten zat vol met bergen/heuvels; pfoe wat waren sommige stukjes zwaar. We konden daarna wel met een voldaan gevoel de wijntjes drinken.
Tegen de tijd dat we terug gingen, was het al donker geworden: oeps. Geen lampen op onze fietsen en de man van de wijnboerderij vond het niet goed als we gingen fietsen, waar hij gelijk in had. Daarom bood hij aan om ons in zijn bakkie naar huis te brengen: op z’n Afrikaans vervoerd worden. Heel gaaf!

Zaterdag zijn we naar de Tafelberg geweest en ik had gehoord dat het zwaar was om hem te beklimmen, maar dit was niet grappig. Preikestolen (Noorwegen), Samaria Kloof (Griekenland) en Lions Head (Kaapstad) zijn daar niks bij!
Met enige omweg hebben we de top bereikt en heb ik de Tafelberg onder mijn duim op de foto.

Maandag en vandaag waren weer gewone stagedagen en heb ik lekker met de kinderen gelezen. Er moest maandag alleen nog wat belangrijks gebeuren: vrij regelen voor dinsdag. Dit was geen probleem en ben ik met twee andere meiden naar Kaapstad gereden voor Koninginnenacht en –dag. Dinsdag overdag kwam de rest van de groep, we hebben een geweldig feestje gevierd in een café waar we alles op grote schermen konden volgen.
Het was leuk om na al die tijd weer eens een typisch Hollands feestje te vieren, inclusief een broodje kroket!

Gisteren was een public holiday en ben ik van Kaapstad naar huis gekomen en heb ik verder niets speciaals gedaan. Komend weekend word lekker rustig, als het mooi weer is ga ik zaterdag naar het strand maar deze kans is helaas niet meer zo groot. Vandaag is het namelijk ook lekker bewolkt en dus meteen 10 graden kouder dan normaal (nu dus +- 10-15 graden). Help, de winter komt eraan!

Liefs Iris

  • 02 Mei 2013 - 17:40

    Mama :

    en vast ook names papa in Rusland....
    Fijn om weer een uitgebreid verslag te lezen. Heel leuk dat jullie projekt tijdens de boekendag zo geslaagd was! En blijkt maar weer, zonder, voorloig de laatste, koninginnedag en de inhuldiging van de nieuwe koning is toch lastig. Maar wereldwijd vinden Nederlanders elkaar dan weer :).
    Ik vind jou een held om de tafelberg te beklimmen en ik zal vragen of papa de banden van je fiets goed opgepompt heeft als je thuis komt.
    Hopenlijk valt het weer mee en kun je lekker relaxen op het strand dit weekend. Dikke zoen voor jou!

  • 02 Mei 2013 - 19:29

    Teun:

    Hé Irisversieris!

    Het is leuk om te lezen dat je NU al heimwee krijgt bij de gedachte dat je daar weer weg moet. Ze zeggen altijd dat je op het hoogtepunt moet vertrekken en ik heb het gevoel dat dit bij jou gaat gebeuren. De temperatuur loopt hier wat hoger op, de zomer gaat hier beginnen en de leuke dingen hopelijk ook. Of wil jij op je geweten hebben dat je alle afstudeerders en bijbehorende feestjes gaat missen? DACHT HET NIET! Geniet nog van het laatste stuk. Welke dag precies arriveer je? Volgens mij was dit een dag dat Frenk en ik net even naar Istanbul zijn, toch?
    Nogmaals, geniet van het laatste stuk en bereid je mentaal vast voor op ons!

    X Teun

  • 02 Mei 2013 - 22:08

    K29:

    Hoi Iris,

    Het is leuk om na anderhalve week weer een verhaal van jou lezen.
    Goed zeg dat je de Tafelberg hebt beklommen en dan die fietstocht....gaaf zeg. Zo te lezen heb je nog helemaal geen heimwee naar Nederland en een broodje kroket zorgt er dan ook voor dat je hier ook geen last van krijgt. Leuk dat je kroningsdag mee heb kunnen maken al is het dan van afstand.
    Je vader weet in ieder geval wat hem te doen staat zoals je moeder al schrijft. Geniet nog lekker van je Afrikaans avontuur de laatste weken en tot het volgende blog-verhaal.

    Groetjes van Jan Wilma Bas Marieke en Floor!

  • 04 Mei 2013 - 13:26

    Marieke:

    Heee Iris!!

    Wat een mooi verslag heb je gemaakt en wat leuk dat jullie de tocht op de Tafelberg met succes hebben afgelegd!:) Heel veel plezier met de laatste weekjes!... gaat inderdaad alweer snel.. ik hoop dat je wel naar huis wilt?... of is het leven daar te fijn om weer naar huis te willen gaan?!

    Succes op je stage met de kids en veel plezier nog!

    Dikke knuffel

    Marieke

  • 06 Mei 2013 - 09:33

    Marike:

    Oh Iris, wat stoer.. de tafelberg opgeklommen? Ook terug gelopen? En een wijntoer fietsen? Dat lijkt me ook leuk, de omgeving is zo mooi daar, je ziet dan veel meer dan wanneer je er snel met een auto doorheen rijdt!
    Geniet van je laatste weken daar, hier komt de zomer eraan, dan is de overgang niet zo groot voor je!

    Dagdag
    Marike

  • 07 Mei 2013 - 13:52

    Jo V.d. PUB:

    Beste Iris,
    ik kan lezen dat je het goed naar je zin hebt. Hier gaat alles zoals altijd, druk, druk, druk. Ik vind dat het nu wel erg lang gaat duren, wanneer kom je weer naar de PUB? We hebben net onze mei vakantie achter de rug ( ik ben naar Kreta geweest, mooi land maar nu al te warm voor mij) en ik moet meteen weer aan de bak. Morgen op woensdag is de Pub ook open ivm de Hemelvaart vakantie. Ik ken die Tafelberg natuurlijk enkel van plaatjes maar het lijkt mij geen kleine jonge en als jij die hebt beklommen neem ik mijn petje af voor jou. Maak er vooral een leuke tijd van, dit kunnen ze jeniet meer afnemen,
    groetjes Jo.

  • 09 Mei 2013 - 22:36

    Anita En Nico:

    Dag Iris,

    't Is wat daar met al die leuke dingen, maar straks al je thuis bent is er hier ook weer vanalles te beleven.
    Zoals we al lezen in een reactie afstudeerfeestjes - zomerfeesten - vakantie, ook al lijkt het wel dat je dat nu ook hebt daar.

    Wel weten wij zeker dat je niet zo'n mooie Vlinder en Tijger hebt gezien in Afrika als ik je via je mail heb toegezonden. De foto's 6x zitten in zipfiles. Mocht je ze niet binnenkrijgen stuur ons dan maar een mailtje, dan stuur ik ze in gedeelten. De Vlinder en de Tijger beginnen je wel heel erg te missen!

    Veel plezier nog en tot snel weer!

    Groet,
    Anita en Nico

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Actief sinds 24 Dec. 2012
Verslag gelezen: 420
Totaal aantal bezoekers 15651

Voorgaande reizen:

07 Februari 2013 - 12 Juni 2013

Op naar Zuid Afrika!

Landen bezocht: