Dit is amper die tyd..... - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Iris Lucassen - WaarBenJij.nu Dit is amper die tyd..... - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Iris Lucassen - WaarBenJij.nu

Dit is amper die tyd.....

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

28 Mei 2013 | Zuid-Afrika, Genadendal

Genadendal, Zuid-Afrika, dinsdag 28 mei 2013.

Weer een hoop gebeurd en een ruime week voorbij, nog maar 2 weken te gaan en dan ben ik alweer onderweg naar het vliegveld…
Vorige week dinsdag zijn we bij de andere pabostudenten in Grabouw wezen kijken en dit was best een eye-opener voor onze blik op het onderwijs in Zuid-Afrika. De school waar Simone en Maud stage lopen is veel meer zoals wij in Nederland gewend zijn. Wat mij het meeste opviel was de rust die in de school hing en de veilige sfeer waarin kinderen kunnen leren. De kinderen daar op school konden gewoon lekker met elkaar buiten spelen, zonder dat er geslagen/geschopt hoefde te worden en ze konden rustig de klas weer in komen, eigenlijk zoals wij vinden dat het hoort. Wel waren de klassen op deze school en was de school zelf een stuk kleiner, namelijk 15-20 leerlingen per klas verdeeld over 7 groepen.
Afgelopen donderdag zijn Simone en Maud bij ons wezen kijken en hebben we ze Genadendal en L.R.Schmidt, de school waar wij werken, laten zien. Ze gaven aan hetzelfde aan als dat wij ontdekt hadden: Grabouw is heel anders dan Genadendal en in Genadendal heb je veel meer het gevoel dat je in ‘Afrika’ zit door de hele sfeer en omgeving. Ik ben persoonlijk erg blij dat ik in Genadendal woon!

Afgelopen vrijdag zijn alle studenten die op L.R. Schmidt werken bij de directeur thuis gaan eten. We hebben (zeer) uitgebreid te eten gehad en zijn flink verwend. Leuk om te zien hoe het hier gaat als je bij iemand op bezoek gaat, heel anders dan wij gewend zijn. De mensen waar je op bezoek gaat staan namelijk constant in de keuken om voor jou van alles klaar te maken, je mag absoluut niet helpen, je mag alleen maar relaxen en genieten. Aparte ervaring, maar uiteindelijk was het een gezellige avond.
Zaterdag hebben we Lizelle (onze Afrikaanse mama) meegenomen naar Kaapstad voor een heerlijk feestje, in onze i <3 Genaal shirts. Voordat we gingen stappen zijn we naar een rugbywedstrijd geweest en Lizelle vond dit een geweldige verrassing. Het was een geslaagd weekend!

Gisteren heb ik weer hard gewerkt en heb ik tussendoor weer wat fotos gemaakt, ook voor het afscheid. Ik wil namelijk elk kind waarmee ik lees een foto geven van ons twee, zodat hij/zij een leuke herinnering heeft van onze (lees)tijd samen. Hier onder zie je dan ook een kleine selectie hiervan.
Vandaag ben ik met de fysiotherapie studenten mee geweest en heb ik gezien wat zij hier doen. Erg interessant en soms ook schokkend om te zien hoe slecht sommige mensen kunnen bewegen. Het zien van de binnenkant van de huisjes was ook goed om te zien; daar wonen namelijk ook de kinderen waar ik mee werk.

En natuurlijk, de projecten! Gisteren hebben Daphne, Anouk en ik een lang gesprek gehad met de directeur van L.R.Schmidt en onze supervisor over de projecten. De beamer hangt (en wordt gebruikt!), de wasbakken komen er aan, maar we hadden nog flink wat geld over waarvoor we niet zo snel een goede bestemming konden vinden. Zoals ik eerder verteld heb, wordt de bibliotheek door een ander bedrijf / fonds opgeknapt en ingericht. Maaaaaar, daarnaast wordt een extra ruimte gemaakt wat een leeslokaal moet worden voor bij de bibliotheek. Kinderen moeten hier rustig kunnen lezen of werken en het fonds dat in de bibliotheek investeert, investeert niet in deze ruimte. Wij hebben besloten dat de directeur, onze supervisor en Lizelle, onze mama, dit lokaal gaan inrichten met de overblijfselen van het geld dat wij ingezameld hebben. Komende periode wordt de bibliotheek verbouwd en daarna gaan zij aan de slag met het inrichten van dit (extra) leeslokaal. Wij vonden dit een mooi doel, veel beter dan het vernieuwen van de jongenswc’s. Dit heeft veel meer te maken met wat wij hier doen en wat komende studenten gaan doen!

Verder gaan aanstaande zondag de eerste twee studenten alweer naar huis en dat geeft een heel raar gevoel, wat niet zo goed te omschrijven is. Eigenlijk is het niet zo’n fijn gevoel, want dat betekent dat ik 10 dagen later ook alweer thuis ben en daarbij dat ik hier niet zo gauw meer terug kom… Buiten dat ga ik het denk ik fijn vinden om weer rondom huis en Nijmegen te zijn, ik mis jullie allemaal wel hoor!

Liefs Iris

  • 28 Mei 2013 - 18:40

    Janne:

    lieve irisversieris!
    nog maar twee weken, jeetje wat vliegt de tijd! dan ben je denk ik net op tijd voor t terrasfeest <3! echt tof om te lezen hoeveel jullie daar aan je projecten werken en daar ook zoveel tijd en werk in steken. die kiddies gaan t zeker super leuk vinden dat ze een foto van jou krijgen zo met zn tweeën.
    leo en ik sturen je heel veel liefs vanuit de ub (waar wij dinsdagavond zitten, low point :( ) maar over anderhalve week zijn we hopelijk klaar!
    xxxxxx

  • 28 Mei 2013 - 18:50

    Papa En Mama:

    hi Iris, fijn dat jullie projecten zo goed gaan . Wij vinden het fijn dat je over 2 weken en 1 dag weer thuis bent!

  • 28 Mei 2013 - 20:19

    Inge:

    <3 !

  • 28 Mei 2013 - 20:48

    K29:

    Hoi Iris,
    Wat mooi om te lezen dat jullie projecten zo succesvol zijn! Wat zijn die maanden snel omgevlogen zeg en zo te lezen lijkt het ook wel weer fijn om naar huis te gaan. Iris geniet nog lekker van die laatste 2 weken en doe vooral nog de dingen die je graag wilt doen. Nog veel succes ermee!

    liefs Jan Wilma Bas en Marieke (Floor)

  • 29 Mei 2013 - 08:14

    Anouk:

    Jeeee Iris, wat gaat de tijd snel!! Nog maar 2 weken... Geniet, geniet, geniet.. nu het nog kan! En over een paar weekjes alle verhalen in real life, heb ik nu al zin in! Tot snel!

    Liefs Anouk

  • 29 Mei 2013 - 10:42

    J.B.v.d. PUB:

    beste Iris ,
    ik ben toch altijd weer blij als ik zie dat het goed met je gaat, op de foto's kan ik zien dat je met plezier en overgave de dingen doet die je moet doen. Wie is die leuke krullenbol naast je? Morgen vertrek ik met Thies naar Barcelona voor vier dagen, ik zal de schaufeur vragen of hij niet even een beetje verder door kan vliegen (evt. onder bedreiging). Ik verheug me op ons weerzien,
    groetjes Jo.

  • 29 Mei 2013 - 15:02

    Marieke:


    Heeee Iris!


    Wat gaat de tijd snel!... alweer bijna klaar met je stage in het mooie zuid-afrika!... Lijkt me een gek idee voor je om zometeen weer in Nederland te zijn. Gelukkig zijn Inge en Jinke er ook geweest en kun je met hun nog veel afrikaans kletsen en nagenieten:)

    Goede tijd nog en wanneer je weer in Nl bent maar gauw afspreken:)

    xx


  • 31 Mei 2013 - 20:23

    Fleur:

    Schattieeeeeeeeeee!
    Super fijn dat de projecten zo goed gaan. Geniet nog de laatste dagen en dan zien we je snel weer in Nimmaaaaaaaaaaa <3! xx

  • 04 Juni 2013 - 16:07

    H13:

    Lieve Iris,
    Wat heb jij in korte tijd mooie projecten opgezet (natuurlijk is het nooit genoeg) geweldig. Geniet maar van de tijd dat je er nog bent sweetie.
    Joop en Wil x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Actief sinds 24 Dec. 2012
Verslag gelezen: 2770
Totaal aantal bezoekers 15644

Voorgaande reizen:

07 Februari 2013 - 12 Juni 2013

Op naar Zuid Afrika!

Landen bezocht: