Zo kort hier, maar zoveel gedaan. - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Iris Lucassen - WaarBenJij.nu Zo kort hier, maar zoveel gedaan. - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Iris Lucassen - WaarBenJij.nu

Zo kort hier, maar zoveel gedaan.

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

13 Februari 2013 | Zuid-Afrika, Genadendal

12 februari 2013, Genadendal, Zuid Afrika.

Hallo allemaal,

Weer een berichtje uit het verre zuiden.
Wat gaat de tijd toch snel hier, ineens is het dinsdagavond en heb ik ontzettend veel gedaan en meegemaakt; even tijd voor wat hoogtepunten!

Zaterdagavond heb ik mijn eerste echte Zuid-Afrikaanse bbq gehad, wat hier een braai genoemd wordt. Samen met alle studenten die in Genadendal verblijven (16 man/vrouw) en Lizelle met haar man.
Onderweg van de braai naar huis reden we langs de kerk, waarna we op het idee kwamen om zondagochtend een dienst bij te wonen. Zo gezegd, zo gedaan: een bijzondere ervaring.
Het begon namelijk al goed, met ‘a special welcome to our new students’, waarna we ons meer dan welkom voelden. Dit werd nog meer bevestigd toen we tijdens het eerste lied boekjes naar ons toegestopt kregen met ‘Suid Afrikaanse gesangen’, waardoor we ontzettend goed mee konden lezen en zingen!
Buiten al dat bijzonders voor ons, was er toevallig ook een hoop bijzonders voor anderen. Zo werd er een kindje gedoopt en waren er nieuwe mensen in Genadendal komen wonen, die zingend welkom geheten werden.

Dinsdag (vandaag) was een heel bijzondere dag, we zijn namelijk naar de ‘townships’, oftewel de krottenwijken van Grabouw geweest. Een hele wijk, praktisch op een vuilnisbelt, met allemaal huisjes van golfplaten. We werden daar rondgeleid door iemand van ons project en een bewoonster. Bizar om te zien hoeveel mensen op zo weinig m2 kunnen wonen en dat er bijvoorbeeld maar vijf (heel vieze) wc’s zijn voor heel die wijk. Ik heb 1 foto vanuit de auto gemaakt, waar weinig op te zien is. We mochten namelijk maar één camera de wijk mee in nemen, dat was verstandiger.
Een ervaring waarna je met beide benen weer goed op de grond staat en waardoor je echt aan het denken gezet wordt. De kinderen die in dit soort wijken wonen, gaan naar scholen als waar ik kom te werken.

Vanmiddag hebben we iemand van de school in Genadendal ontmoet en donderdag gaan we echt kennismaken op L.R. Schmidt, de basisschool in Genadendal. Ik heb ontzettend veel zin om te beginnen, maar morgenmiddag en –avond gaan we eerst nog even genieten in een spa, samen met Lizelle en de hele groep.

Ooooh en ik zou het bijna vergeten! Maandagmiddag kregen we onze auto en ik heb voor het eerst links gereden en het ging kei goed! Wat is het ontzettend gaaf om door Zuid-Afrika te crossen!

Liefs, Iris.

p.s. ik ben bezig met de foto's uploaden, maar internet gaat er telkens uit dus dat gaat even duren...

  • 13 Februari 2013 - 07:45

    Esther:

    Cooool :)

  • 13 Februari 2013 - 07:51

    Mehtap:

    Leuk om te lezen!! (:

  • 13 Februari 2013 - 09:26

    Papa En Mama:

    Geweldig om dit allemaal mee te maken! enne: rijd met beleid!

  • 13 Februari 2013 - 10:37

    Marieke Pomp:

    Klinkt allemaal super leuk en gaaf!... lijkt me heel pittig om te zien hoe arm mensen kunnen zijn en op welke manier ze leven.
    Leuk dat je deze week je stageschool al gaat bezoeken! Geniet ervan!

    xxx

  • 13 Februari 2013 - 13:33

    K29:

    Wat een indrukken in die paar dagen. We zijn benieuwd naar de foto's. Succes donderdag op "je school". Leuk om op de hoogte te blijven van je wel en wee.
    Gr K29.

  • 13 Februari 2013 - 14:11

    Inge:

    Geniet!

    ps: jullie auto ziet er goed uit zeg, toppie

  • 13 Februari 2013 - 15:46

    Jolien:

    I, wat een mooi verhaal!
    Super dat je dat allemaal mag mee maken, ook bij de kerk echt gaaf.
    Genietze, ik blijf lezen!
    Dikke kus

  • 13 Februari 2013 - 16:17

    Liza:

    Nice I! xxx

  • 14 Februari 2013 - 11:00

    Els:

    iris, geweldig om te lezen. Leuk dat Lizelle voor jullie een braai heeft georganiseerd. Heb je Karin nog ontmoet?
    Geniet van Afrika.

  • 15 Februari 2013 - 09:35

    Tank:

    Iris! Leuk om dit allemaal te lezen!!! Geniet van je mooie tijd daar!! X

  • 16 Februari 2013 - 22:29

    Theo Derks:

    Leuke blog, zo ga je de Huikeling nog meer waarderen ,en nooit meer mopperen. We missen je stralende lach wel heeeeeeeeel erg ,maar als ik lees dat je het een geweldig avontuur vindt kan ik daar wel mee uit de voeten.
    PS ik mis wel je tips bij Arnoutse.
    Gtoetjes H 1

  • 17 Februari 2013 - 20:33

    Lisa:

    Geniet ervan lieverd, fijn om te lezen dat het goed gaat. Tenminste, je hebt ook vervelende dingen gezien, maar ik merk aan de manier waarop je schrijft dat het goed met je gaat en dat doet mij weer goed ;)

    Mooie auto!

  • 25 Februari 2013 - 15:13

    J.B.v.d. PUB:

    Beste Iris,
    wat ben ik blij om te lezen dat alles goed met je gaat in dat verre en donkere Afrika. Hoe smaakt het bier in Zuid Afrika? vast niet zo lekker als een echt Brandje. We hebben de carnaval achter de rug zijn weer vol goede moed weer begonnen, gelukkig dat we op vrijdag de PUB hebben,
    groetjes Jo.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Actief sinds 24 Dec. 2012
Verslag gelezen: 642
Totaal aantal bezoekers 15688

Voorgaande reizen:

07 Februari 2013 - 12 Juni 2013

Op naar Zuid Afrika!

Landen bezocht: