druk druk maar leuk leuk! - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Iris Lucassen - WaarBenJij.nu druk druk maar leuk leuk! - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Iris Lucassen - WaarBenJij.nu

druk druk maar leuk leuk!

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

18 Februari 2013 | Zuid-Afrika, Genadendal

Genadendal, Zuid Afrika, maandag 18 februari 2013.

Hallo allemaal,

En weer is de tijd zo snel gegaan, vooral omdat het zo leuk is hier!
De kennismakingen met de scholen op donderdag waren heel verschillend. Om 8.30 uur hadden we afgesproken in Bereaville, een dorpje op ongeveer 10 minuten rijden van ons huis. We hebben hier lessen meegekeken en in de school rond gelopen, waarbij ons opviel dat er veel materialen waren en de leerkracht waar ik observeerde, gaf naar mijn mening goed les. Daphne en Anouk zijn helaas iets minder enthousiast over de lessen die ze bekeken hebben. Al met al vonden we de sfeer daar op school niet super en waren we dan toch heel benieuwd naar de andere school.
Daar eenmaal aangekomen en verwelkomd, voelden we ons vrijwel meteen op onze plek. Na een rondleiding op deze school in Genadendal, L.R. Schmidt, was er een viering, omdat het Valentijnsdag was. Geweldig: er was een modeshow en kinderen gingen dansen. Wauw, wat zijn Afrikanen soepel in de heupen: om trots op te zijn. ’s Avonds werd dat weer bevestigd, toen we naar een schoolfeest op de middelbare school gingen, waar vier andere studenten stage lopen.

Vrijdag zijn we naar het indrukwekkende museum District six in Kaapstad geweest, over de apartheid in Zuid Afrika en wat er in de jaren ‘70 gebeurd is. Daarnaast hebben we een hostel geboekt voor volgend weekend, dan gaan we met de hele groep (ongeveer 40 man) Longstreet onveilig maken!

Verder was afgelopen weekend een geweldige ervaring, waarbij ik dingen gedaan heb die ik eigenlijk niet durf, zoals alleen in het donker door het bos langs een life line lopen, waar we meerdere malen ontzettend schrokken van de kampleiders die zich verstopt hadden.
Verder heb ik dit weekend in een tent geslapen, vlotten gebouwd en er een wedstrijd mee gedaan, gesurvivald, ik ben over een stormbaan gegaan en er zijn nog veel meer gave activiteiten geweest. Kortom: veel leuke dingen en nu heb ik spierpijn.

Vandaag (maandag) was onze eerste echte stagedag op L.R. Schmidt en het was heel gaaf, we zijn dolenthousiast. Op deze school zullen we vier dagen in de week gaan werken. De plek die we aangewezen kregen om te gaan werken, is een ongebruikte, stoffige bibliotheek. Na een kort overleg met z’n drieën waren we eruit: hier gaan we iets van maken. We willen er een rijke taal- en leeromgeving van maken, waar kinderen graag naar toe gaan om te lezen of te schrijven, in plaats van het stoffige hok wat het nu is.
Vandaag hebben we boeken uitgezocht en gestickerd, morgen gaan we alles poetsen, sorteren en indelen.
Meneer Speelman, de directeur, is meer dan enthousiast en begon helemaal te stralen toen we over onze ideeën vertelden en zei dat we niks hoefden te vragen, maar dat we hem mochten verrassen, zo goed vond hij het klinken.

Ik hoop echt dat het zo gaaf wordt als we het in ons hoofd hebben zitten en zodra we met onze lees- en schrijfactiviteiten beginnen, moet het harde voorbereidende werk van de komende twee weken zijn vruchten gaan afwerpen.

Verder is het hier warm (35 graden) en zeggen ze dat het morgen gaat regenen, wat wel goed is voor de planten enzo, maar minder goed voor ons kleurtje.
De sproetjes komen in ieder geval langzaam maar zeker weer tevoorschijn!

Liefs Iris

• 18 Februari 2013 - 20:33

Mariska Janssen:

Lieve Iris,
    Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt! Super om je verhalen te lezen, zo enthousiast, helemaal top! Ik wens je nog een hele fijne tijd daar, geniet ervan!!
    Liefs, Mariska

• 18 Februari 2013 - 21:03

K29:

Nou Iris, wat een enthousiastme. Heel fijn dat je het zo naar de zin hebt zeg. Wat heb je al een hoop meegemaakt in die korte tijd. Zelfs je eigen angsten overwonnen.....Je verhalen zijn leuk om te lezen. Tot gauw. Groetjes K29.

• 18 Februari 2013 - 22:39

Papa En Mama:

Hoi Iris wat een mooi enthousiast verhaal wederom.fijndat jullie zoveel ruimtee krijgen op jullie stageschool. Geniet van alles wat je meemaakt.wij krijgen nog geen sproeten Het gaat hier vannacht weer vriezen

• 18 Februari 2013 - 23:03

Tamara:

Ha Iris, Wat goed om te lezen dat je de ruimte krijgt voor jouw ideeën! Wanneer je die kans krijgt ben je op je best. Ga ervoor meid, dan komt die taal- en rijke leeromgeving heus van de grond! Daar ben ik niet bang voor. Wanneer jij ergens je tanden in zet... lieve groet Tamara

• 19 Februari 2013 - 14:55

Inge:

Leuk om zoveel van je te horen!

• 19 Februari 2013 - 15:16

Pleun:

Lieve Iris,

Wat klinkt het alsof je het helemaal goed naar je zin hebt! Ik zie het bijna voor me hoe je daar over de stormbaan vliegt en springt :) Fijn om te horen dat alles goed gaat en dat je met al je enthousiasme dat stoffige hok gaat verbouwen tot iets moois! (ik krijg een beetje een leerplein gevoel hihi)

Heel veel plezier met de andere studenten tijdens jullie weekendje weg!

Geniet ze,
    Dikke zoen van Pleun

• 19 Februari 2013 - 15:24

Anouk:

Wauw Irisje, wat maak je een hoop leuke dingen mee. Volgens mij heb je het enorm naar je zin, mooi zo!! Ik ben heel benieuwd hoe jullie project eruit komt te zien, foto's!! Heel veel succes en plezier, sterkte met de hitte ;)

Liefs Anouk

• 19 Februari 2013 - 21:02

Fleur:

Lieve lieve Iris,
    Aaaaaaaaahhh wat cool wat je daar allemaal meemaakt. Echt heeeeeeeeeel vet! En ik denk dat je aankomend weekend een heel vet weekend gaat hebben!
    Lieeeefs xx

• 20 Februari 2013 - 16:34

Joop Van Der Voort:

Hallo Iris.
    Je verhalen zijn geweldig. Geniet er maar van.
    En maak fto's zodat wij later ook nog iets ervan meemoigen maken. Joop

• 21 Februari 2013 - 19:55

Daphne:

Heej Iris!
    Dat klinkt allemaal al echt super vet! Gaaf project en helemaal leuk dat je helemaal los mag gaan daar in dat stoffige hok. Ben benieuwd naar je volgende verhalen!
    Liefs, Daphne

• 24 Februari 2013 - 23:25

Janne:

Lieeeeve iris!
    Het klinkt echt geweldig daar, super fijn om te horen/lezen dat je t dat al zo fijn naar je zin hebt. Jij kunt ons straks vast ook vet soepel afrika as ns leren dansen :D Ohh een wil je een klein beetje mooi weer hierheen sturen? Hier is t namelijk weer wit :(:(
    Dikke knuffel en geniet!!

• 25 Februari 2013 - 15:17

J.B.v.d.PUB:

Beste Iris,
    hebben jullie geen klusjesman nodig die jullie goed kan helpen bij het opknappen van de oude en stoffige bibliotheek? Ik geloof dat ik aardig iets afweet van kleuren, ik ben best handig en ik kan van niets iets maken,
    groetjes Jo.