Van klein dorp naar grote stad en weer terug - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Iris Lucassen - WaarBenJij.nu Van klein dorp naar grote stad en weer terug - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Iris Lucassen - WaarBenJij.nu

Van klein dorp naar grote stad en weer terug

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

24 Februari 2013 | Zuid-Afrika, Genadendal

Genadendal, Zuid Afrika, zondag 24 februari 2013.

Hoi allemaal,

Voordat ik morgen weer aan een nieuwe stageweek begin, even een berichtje.
Dinsdag hebben we het ordenen van de bieb afgemaakt, waarna een heel leuke woensdag kwam. Met z’n drieën stapten we de auto in om naar Summerset Mall te rijden, een enorm winkelcentrum op ongeveer een uur rijden van Genadendal. Niet om voor onszelf te winkelen, maar voor de school. Om de bibliotheek voor zover dat nu kan af te maken, hebben we mooie posters gekocht met bijvoorbeeld rijmwoorden en de wereldkaart. Ook hebben we zitzakken en een kleed voor op de grond gekocht, zodat kinderen een fijn, relaxed plekje hebben om te lezen. Het zal namelijk voorlopig zo zijn dat kinderen in de bieb komen om te lezen en dat er nog niks uitgeleend gaat worden.
Donderdag hebben we de bieb ingericht en wat werkbladen ontworpen, omdat we maandag (morgen) gaan beginnen met diagnostische gesprekken, waaruit we de beginsituatie van de leerlingen waarmee we gaan werken zullen halen, zodat we gericht met hen aan de slag kunnen gaan.
Het plan is dat als we met de leerlingen met leesproblemen aan de slag kunnen gaan, dat de bieb ook gebruikt kan gaan worden.

Buiten het harde werk dat we verricht hebben, is er ook weer een hoop leuks gebeurd. Zo hebben we woensdagavond bij onze Afrikaanse mama Lizelle gegeten en zijn we van het weekend in Kaapstad geweest om daar de boel onveilig te maken. Vrijdagavond waren we met de 16 personen uit Genadendal en zaterdag kwamen de mensen uit Grabouw erbij, waardoor we met een groep van bijna 40 man waren!
Omdat er zo’n grote groep in het hostel was, had de eigenaar een Harlem Shake (een soort flashmob) georganiseerd. Deze is te vinden op youtube, als je zoekt op: ‘harlem shake long street 2.0’. Ik sta ongeveer in het midden, rechts van een blauwe slaapzak, voornamelijk met mijn rug naar de camera. Ik kan het hier zelf niet openen ivm het slechte internet, maar ik heb van anderen gehoord dat het er leuk uit ziet… Ik ben benieuwd!
Kaapstad is trouwens een prachtige stad, waar veel te doen is. Kleine marktjes waar je enorm goed kan afdingen (papa dankjewel voor het aanleren) en veel verschillende mensen.

Vanmiddag zijn we op onze weg naar huis gestopt bij het strand en hebben we nog even lekker genoten: morgen gaan we weer hard aan de slag!
Als we trouwens op weg naar huis zijn, voelt het ook steeds meer als thuis, hebben we gemerkt. Het is fijn om weer in je vertrouwde omgeving te zijn waar alle mensen elkaar kennen en gedag zeggen.

Liefs, Iris

p.s. foto’s van de bieb zullen zsm volgen!

• 25 Februari 2013 - 08:29

Marike:

Ha Iris,
    ik geniet van je verhalen! Kaapstad ken ik van een bezoek aan mijn dochter, zo herkenbaar wat je schrijft over de stad en omgeving. Maar ook leuk om te lezen hoe jullie al zo lekker snel aan de slag gaan met het onderwijs!
    fijne tijd toegewenst Iris.
    Marike

• 25 Februari 2013 - 11:14

Joryl:

Hé lieve Iris,

Ook ik geniet van je verhalen! Wat een hoop heb je al mee gemaakt. Het oppimpen van de bieb klinkt tof, ben benieuwd hoe jullie project zal gaan vorderen.
    Geniet ze en dikke knuffel!

Liefs, Joryl

• 25 Februari 2013 - 11:37

K29:

Hey Iris,

We hebben het filmpje bekeken op you tube. Je enthousiasme is niet alleen uit je verhalen op te maken, maar ook uit je danskunsten. Je past je al helemaal aan met je "soepele" heupen......Leuk om te zien. Fijn dat "thuis" nu al in Zuid-Afrika ligt. Nou Theo en Rieky, daar heb je dan ruim twintig jaar je best op gedaan.............Veel succes komende week met je bieb-project en hopelijk snel weer een nieuw verhaal!!
    Liefs van ons allen K29.(P.S. Floor mist je botjes .....)

• 25 Februari 2013 - 16:25

Papa En Mama:

Fijn om zo jou verhalen te lezen. Heb ze al weer geprint en naar oma gebracht. Succes deze week met de kinderen!

• 27 Februari 2013 - 20:08

Marieke:

Hoi lieve Iris,

Klinkt allemaal erg leuk! Super gaaf om de bieb in te mogen richten en het voor de leerlingen gemakkelijk en comfortabel te maken:)
    Ik ga zo meteen eens je filmpje kijken op youtube, ben nu wel heel benieuwd!:)

Succes met je stage en heel veel plezier verder!

Liefs, Marieke