Goed werk en lekker geniet! - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Iris Lucassen - WaarBenJij.nu Goed werk en lekker geniet! - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Iris Lucassen - WaarBenJij.nu

Goed werk en lekker geniet!

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

26 Maart 2013 | Zuid-Afrika, Genadendal

Genadendal, Zuid-Afrika, dinsdag 26 maart 2013

Hallo allemaal,

Na weer een week vol leuke, interessante en gave ervaringen is het weer tijd voor een blogje. Stage verloopt steeds beter en we zijn flink aan het nadenken over waar we het projectgeld in willen investeren. De directeur heeft drie projecten aangegeven, waar we over aan het nadenken zijn.
1. Er is in de school een super mooi computerlokaal, met goede apparatuur. Een deel hiervan is vorig jaar door Inge, Jinke en Pascale gesponsord en de directeur wil heel graag een beamer voor in dit lokaal. Dit omdat als een leerkracht les aan het geven is, hij of zij geen overzicht heeft over welk kind waar in de computer bezig is of vast loopt. Als de leerkracht op een groot scherm kan laten zien waar de kinderen heen moeten, is er veel meer rust in het lokaal en kunnen de kinderen allemaal tegelijk sneller en effectiever aan de slag in dat halve uurtje in de week dat ze in het ‘rekenaarlokaal’ hebben.
2. In een aantal lokalen is geen wasbak met kraantje, waardoor er buiten de klas een bak met (heel vies) water staat. Doordat kinderen in en uit de klas lopen om hun handen te wassen, is er veel onrust in de klas en blijven kinderen soms buiten de klas hangen terwijl dit niet de bedoeling is. De directeur zou graag zien dat kinderen in de klas hun handen kunnen wassen voor het eten, na het eten en tussendoor, zodat er meer rust is in de klas. Als er rust en overzicht in de klas is, kan de klas eerder tot leren komen.
3. De jongenstoilet is een hok met een soort van voederbakken voor dieren van waaruit een gootje naar buiten loopt, zonder afvoerwater en het stinkt hier binnen. De meisjeswc is afgelopen jaar vernieuwd en is stukken beter. Wij vinden dit zelf niet het geschikte project voor ons, wij investeren liever in iets binnen of rondom de klas.
Verder zijn wij nog flink aan het rondkijken voor waar wij graag in zouden willen investeren: we zijn er nog niet helemaal over uit en gaan na onze vakantie ook lekker observeren in de groepen zelf.
Het leesproject verloopt verder prima, ik leer de kinderen kennen en ze komen steeds vaker met verhalen over het weekend en thuis. Interessant om van de kinderen zelf te horen waar ze wonen en met wie: er zijn nog meer verschillende thuissituaties dan in een gemiddelde Nederlandse klas.

Afgelopen donderdag was het Human Rights Day, waarop wij een leuke dag georganiseerd hebben. De sportstudenten hadden hier het voortouw in, de rest van de studenten heeft geholpen met het begeleiden van de activiteiten. Ik heb de hele ochtend zitten schminken en alle kinderen waren hier dolenthousiast over. Ik denk dat ik wel 100 skoenlappers (vlinders), 50 blomme (bloemen) en 20 katte (katten/poezen) gemaakt heb. Het was een geslaagde ochtend en onze supervisor Alex was meer dan tevreden!

Afgelopen weekend zijn we voor de verandering weer naar Kaapstad geweest, maar we hebben dit keer meer gezien dan alleen het uitgaansleven. Vrijdag overdag zijn we heerlijk naar het strand geweest en hebben we lekker genoten van het mooie weer. Zaterdag zijn we naar Cape Point / Kaap de Goede Hoop gereden, wat een erg mooie trip was met een prachtig uitzicht. We hebben onderweg een stop gemaakt bij Simons Town, waar we pinguins gezien hebben en bij Kaap de Goede Hoop zaten apen langs de weg: een beetje eng, maar heel gaaf om te zien!
Zondag wilden we eigenlijk met de kabelbaan de Tafelberg op en lopend af, maar door de harde wind ging de kabelbaan niet. Omdat we geen goede schoenen mee hadden om de Tafelberg op te lopen, zijn we in zo’n enorm foute rode Touringbus geweest. Zo fout, dat het geweldig leuk was. Mooie, leuke dingen gezien en door onze koptelefoon nieuwe weetjes opgedaan.

Maandag en dinsdag zijn weer twee heerlijke stagedagen geweest, waarin ik lekker gelezen heb met de kinderen. Helaas kan mijn rooster niet helemaal gaan zoals ik dat wil, omdat er toetsen zijn. Deze toetsen zijn best leuk om te zien: de beoordelingsfomulieren zijn erg simpel en er is weinig op te vinden over de voortgang van kinderen. Doordat er deze week toetsen afgenomen worden moet ik mezelf en moeten de leerkrachten zich flexibel opstellen en neem ik de kinderen op andere tijdstippen dan tijdens de Afrikaanse les de klas uit. Dit gaat op zich prima, de meeste leerkrachten zien in dat het werk dat wij doen goed is voor de ontwikkeling van de kinderen. Het leukste is dat ik nu al verschil zie in de leesvaardigheid van sommige kinderen: geweldig om zo snel al vooruitgang te zien. Motto: elke letter, elk woord, elke zin of bij de sterkere kinderen elk boek is er weer een!
En ook de docenten uit Nederland die vorige week in Genadendal waren zijn dolenthousiast over ons project. Ze zien dat wij echt iets goeds doen en gaven ons hier een groot compliment voor. Dat was erg fijn om te horen!

Ook is ons internet thuis kapot door de harde wind van gisteren, ik ben bang dat deze niet gemaakt gaat worden voordat we weggaan. Mijn blog zet ik nu dus even in de pauze op school online.

Morgen begint onze vakantie en gaan we een ontzettend gave trip maken, met als eindpunt Port Elizabeth. Tussendoor stoppen we in Mossel Bay, Knysna en Jeffreys Bay. Hier gaan we verschillende dingen doen, als sand boarding (Mossel Bay), olifant rijden (Knysna) en naar Schotia Parc en Addo Elephant Parc (vanuit Port Elizabeth). Ik zeg: google het en word jaloers!

Tot over anderhalve week, dan zal er een heerlijk vakantieberichtje komen!

Liefs Iris

p.s. Foto's uploaden hier op school lukt helaas niet. Ik heb foto's van de bakken water buiten de klas, van dat ik aan het werk ben met de kinderen en van afgelopen weekend. Misschien volgen ze nog!

  • 26 Maart 2013 - 10:54

    Tank:

    Hey Iris!!

    Heb weer even de tijd genomen om me weer in te lezen in jouw geweldige verhalen! Mooi om te lezen dat jullie zulk goed werk doen! En die foto's! echt prachtig!

    Geniet nog van die mooie tijd daar!

    X

  • 26 Maart 2013 - 11:02

    Marike:

    ha Iris

    Als ik je verhaal lees, ga ik weer anderhalf jaar terug... ik ben de tafelberg opgeklommen en naar beneden gelopen.. kon de rest van de week niet meer lopen van de spierpijn en jeeminee wat was dat zwaar! Nou als ik dat op mijn leeftijd doet .... kunnen jullie dat ookl!!
    Geniet ze daar en tot je volgende verhaal!
    Groeten Marike

  • 26 Maart 2013 - 12:24

    K29:

    Wat hebben jullie weer een hoop meegemaakt de afgelopen week en wat goed dat iedereen zo enthousiast is over jullie project. Enne...ja je hebt gelijk., na het Googelen zijn we enorm jaloers. Als we het goed begrijpen kunnen we het voorlopig wel vergeten om met elkaar te skypen of te chatten via facebook? Jammer. Gewoon de KPN bellen dan maar.........
    Heel veel plezier en succes weer de komende week en geniet van de vakantie. Alvast fijne paasdagen toegewenst!!

    Groetjes van ons allen.

  • 26 Maart 2013 - 16:45

    Ilse:

    Ha Iris!

    De titel alleen spreekt al boekdelen!
    Wat fijn om te lezen dat het goed met je gaat.
    Ga zo door en blijf vooral GENIETEN!!
    Fijne (paas)dagen!

    Liefs

  • 27 Maart 2013 - 10:26

    Anouk:

    Haa meis!

    Wat een ideale combinatie heb jij toch gevonden... Een superleuk project waar ik iedere keer weer jaloers op wordt als ik een blog van je lees, en dan ook nog eens gave tripjes maken. Ik zeg: goed voor elkaar!! Geniet ervan :)

    Liefs Anouk

  • 27 Maart 2013 - 11:14

    Inge:

    Leuk om je verhaal weer te lezen, stiekem ben ik elke keer weer jaloers als ik het lees;)
    Veel plezier met je vakantie en ik weet dat je ondanks alle leuke tripjes hard werkt hoor! Waar slapen jullie
    in Knysna en Porth Elisabeth?
    liefs xxx

    ps: vergeet als je in Knysna bent en naar het Olifantenpark gaat niet om goede schoenen aan te doen, wij waren lekker afrika style op onze slippers....

    Jij gaat olifanten zien dat wil je niet weten! hahahaha, ze worden nog normaal voor je;)

  • 27 Maart 2013 - 13:32

    Janne:

    living the good life iris.
    wauw. ik word maar jaloerser en jaloerser van deze verhalen haha. echt super gaaf, zeker nu je een vakantietripje gaat maken. die vond ik in nepal altijd het leukst. echt heel fijn om te lezen dat het zo goed met je gaat. daar drink ik morgen (ja morgen, vrijdag is goede vrijdag namelijk) een biertje op in de pub!
    liefssss

  • 27 Maart 2013 - 13:52

    Jo V.d. PUB:

    Beste Iris,
    Ik kan lezen dat je het goed naar je zin hebt daar in Zuid Afrika, het zijn ook ervaringen die je niet zo snel zult vergeten en die ervaringen moet je koesteren en bewaren. het moet natuurlijk niet zo zijn dat je ons daardoor een beetje vergeet en terugkomen zul je omdat wij de lekkerste biertjes hebben. Als ik schrijf zit Ria voor mij in lokaal 2.15 en als ik haar vertel dat ik je aan het schrijven ben vraagt ze natuurlijk om jou de groeten te doen, bij deze en een dikke zoen mag ook ( of zijn dit ongewenste intimiteiten?),
    Groetjes Jo.

  • 27 Maart 2013 - 16:11

    Daphn:

    Ha Iris!
    Wat een heerlijk verhaal weer om te lezen. Gaaf dat jullie project zo'n grote invloed heeft en dat leerkrachten dat ook zien! Geniet van je vakantietrip en van die machtige beesten!

    Liefs, Daphne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Actief sinds 24 Dec. 2012
Verslag gelezen: 289
Totaal aantal bezoekers 15696

Voorgaande reizen:

07 Februari 2013 - 12 Juni 2013

Op naar Zuid Afrika!

Landen bezocht: