'n Baie groot verskil! - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Iris Lucassen - WaarBenJij.nu 'n Baie groot verskil! - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Iris Lucassen - WaarBenJij.nu

'n Baie groot verskil!

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

18 Maart 2013 | Zuid-Afrika, Genadendal

Genadendal, Zuid-Afrika, 18 maart 2013

Hallo allemaal,

Na een volle week vol nieuwe indrukken ben ik vandaag weer begonnen aan een nieuwe stageweek. Vandaag was echt een super fijne dag en ik heb met volle teugen genoten van het enthousiasme van de kinderen als ze zien dat ik ze uit de klas kom halen en tijdens het werken. Ook de ‘tuiswerkklas’ was leuk vandaag: totaal het tegenovergestelde van vorige week. De gedachten die ik vorige week tijdens het schrijven van mijn blog kreeg, bleken waar te zijn. De raddraaier in mijn tuiswerkklas van toen bleek inderdaad niks te doen omdat hij het niet kon lezen: toen hij weer bij mij in de klas zat heb ik hem geholpen en hebben we samen hard gewerkt. Als ik hem uit de klas haal om te lezen, is het een heerlijk enthousiast ventje dat maar door wil blijven gaan; daar smelt je toch van!?

Afgelopen vrijdag hebben we een heerlijk cultuurdagje gehad: we zijn lekker gaan touren naar Kaap Agulhas, het meest zuidelijke puntje van Zuid-Afrika waar de Indische en de Atlantische oceaan elkaar treffen. Het was een beetje bewolkt, maar toen we foto’s wilden maken ging de zon ineens schijnen: yes!
’s Avonds hadden we een braai bij onze supervisor Alex thuis. Dit was een gezellige avond en hier zijn we tot de conclusie gekomen dat we liever barbecueën dan braaien, omdat je bij een braai eerst al het vlees bakt en dan met z’n allen alles gaat opeten (en je dus enoooooorm lang moet wachten!). Wij gaan liever; bakken, eten, bakken, eten, bakken, eten, etc.

Vandaag zijn we tot de conclusie gekomen dat afgelopen weekend (vooral zondag) eigenlijk een soort van eerste cultuurshock was voor ons. Na een geweldig avondje stappen in Stellenbosch, een studentenstad tussen Kaapstad en Genadendal, hadden we zondag overdag een picknick/braai met allemaal Nederlandse mensen. Dit was een zeer gezellige aangelegenheid, maar er liep enorme kak rond. Allemaal super rijke mensen die met hun uitvergrote cavia (minihond) rondliepen en wijn dronken, niet helemaal onze types mensen. Buiten dat het niet ons type mens was, schrokken we ook van de enorme luxe. Wij zijn ondertussen Genadendal gewend en in het weekend een hostel waar je met minimaal 5/6 mensen op een kamer slaapt en met zeker twee kamers een douche deelt, wat prima is, maar waar geen overbodige luxe is. Het was bizar om een middag in deze luxe te zijn, wat in Nederland eigenlijk normaal is… Dit zet ons in ieder geval goed aan het denken!

Morgen komen Ben Bartels (hoofd internationalisering van de HAN) en Yvonne Visser (vorige directeur van de pabo) ons bezoeken op stage, ik ben benieuwd naar wat ze van ons project vinden!

Liefs, Iris

p.s. Ik heb al vaak opmerkingen over mijn sproetjes gehad, maar deze had ik nog niet gehoord: 'heee, jy het 'n velprobleem!' zei een meisje toen ze naar de sproetjes op m'n arm zat te kijken, haha!

  • 18 Maart 2013 - 20:01

    Fleur:

    Liefjeeeeeee!
    Kei leuk om weer eens een verhaaltje te lezen van je. Oooohhh ik smelt idd bij dat jongetje van de huiswerkklas, kei leuk om te lezen! Ik wil trouwens best een keer met je ´braaien´ al weet ik niet of ik dat kan haha. En dat grote verschil tussen arm en rijk lijkt mij ook heel heftig om te zien hoor. Maar jij red je daar wel, daar ben ik zeker van :)

    Geniet ervan schatje en tot over een tijdje! xxxxxxxxx

  • 18 Maart 2013 - 20:10

    Judith:

    Ha zus!
    Klinkt goed hoor. En als ik die foto's op facebook voorbij zie komen ben ik stiekem ook heeeeeeeeeel erg jaloers. Ik wil nog steeds wel met je ruilen. Pak ik het vliegtuig naar Zuid-Afrika, mag jij voor mij afstuderen ;)
    Haha nee grapje! Blijf enorm genieten daar, maar dat komt vast wel goed.
    Liefs vanuit een koud Nederland (stuur je alsjeblieft een beetje zon deze kant op?)
    Enjooooooy. X Judith

  • 18 Maart 2013 - 21:12

    K29:

    Weer zo'n enthousiast verhaal! Leuk dat je het raddraaiertje zo ver kunt krijgen dat ie enthousiast wordt om te leren lezen. Dan weet je toch waar je het voor doet of niet? Hier zouden we ook wel zin hebben in een barbecue want de erwtensoep en boerenkool zijn we een beetje zat. Jullie hadden prachtige foto's op facebook staan en je hebt al een lekker kleurtje Iris. Veel succes weer komende week!!
    Groetjes van ons allen.

  • 19 Maart 2013 - 07:54

    Esther:

    Velprobleem? Hihi prachtig, had ze nog nooit iemand met sproeten gezien?
    Je verhaal klinkt weer goed, jaloersmakend zelfs, die foto's bij de indische/atlantische oceaan zijn heel tof!.
    Liefs vanuit een stilstaande trein tussen weilanden met koeien, mis je die al?
    Xx

  • 19 Maart 2013 - 09:48

    Ilse:

    Ha Iris!

    Wat fijn om te horen dat je een goede week gehad hebt.
    Je zult het misschien niet geloven.... maar.... ik heb ook een velprobleem :P
    Het ziet ernaar uit dat wij voorlopig nog geen lente weer krijgen :/ dus een beetje bewolking en een jurkje, heerlijk.
    Je ziet er goed uit, gezond en gelukkig!
    Fijne week en graag tot het volgende bericht.

    Liefs x

  • 20 Maart 2013 - 10:28

    Inge:

    Hahah wat kunnen kinderen toch heerlijke uitspraken doen en dan nog in het Afrikaans, mooier kan het niet. (zag op scheurkalender vandaag ook weer allerlei Afrikaanse woorden, gelukkig had ik de vertaling niet nodig;))
    En laat Yvonne maar eens zien wat voor goede dingen jullie allemaal doen! Ben benieuwd hoe je hun bezoek ervaart.
    Heel veel plezier daar en alvast een fijne vakantie!
    xxx

  • 20 Maart 2013 - 20:12

    Papa En Mama:

    Weer een prachtig verslag. En geweldig hoe je de kinderen helpt. Ben ook benieuwd wat de mensen uit Nederland van jullie project vinden. De foto's zijn bijzonder mooi.

  • 27 Maart 2013 - 11:22

    Janne:

    lieve iris!
    haha ik moest heel hard lachen om de uitvergrote cavia's en je velprobleem! sproeten zijn cool! ik had al stiekem je foto's zitten bekijken op facebook, echt jaloersmakend. fijn om te horen dat je het zo goed naar je zin hebt, ook daar op school :) en superleuk dat ben bartels en yvonne visser jullie komen opzoeken.
    hier is inmiddels de zon ook gaan schijnen, het is wel nog steeds 1 graden en het voelt als -15 maar dat komt hopelijk ooit wel goed. verder gebeuren hier weinig spannende dingen, dus je mist helemaal niks. behalve emmy's die afgelopen vrijdag een record hebben gevestigd en voor 15 man eten moesten brengen en dit pas na een uur en 40 minuten kwam.
    oja en we hadden een idee voor solar. om 20 ekkies extra te betalen en dan een dag eerder te gaan. dan hebben we namelijk een superchille plek op de camping en 4 dagen is natuurlijk nog leuker dan 3 :D
    veel plezier daar! liefsss

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Actief sinds 24 Dec. 2012
Verslag gelezen: 470
Totaal aantal bezoekers 15669

Voorgaande reizen:

07 Februari 2013 - 12 Juni 2013

Op naar Zuid Afrika!

Landen bezocht: